Issey Miyake TO polshorloge bovenaanzicht

issey miyake to

Tokujin Yoshioka wilde een opwindend horloge maken. Hij was niet bang voor de risico’s die hij onderweg zou tegen komen. TO zou een bijzonder horloge worden, een die voorbijgaat aan de conventionele vormgeving van horloges.

to, een creatief concept

Om voorbij te gaan aan de conventionele vormgeving van horloges, bestudeerde Tokujin de geschiedenis en materiaalgebruik van horloges. Zo ontwikkelde hij zijn kennis en leerde hij voor zijn eerste horlogeontwerp.

Het ontwerpconcept van Tokujin Yoshioka was ‘het veranderen van de fundamentele structuur, niet de oppervlakkige vorm’. Hierdoor bevat het TO horloge alle ontwerp elementen van Tokujin ’s creativiteit. Rekening houdend met de filosofie van Issey Miyake, ‘om telkens iets nieuws te creëren’ ging Tokujin Yoshioka verder met het ontwerpen. Yoshioka keek zeer kritisch naar welke delen van het horloge hij wel en niet wilde veranderen.

‘Timeless artifact’, waarbij Tokujin Yoshioka een beeld schetste van een roestvrijstalen schrijf om zijn pols, stond centraal in zijn gedachten. Yoshioka presenteerde zijn ideeën aan het team van Issey Miyake. Tijdens het creatieve proces waarin hij ieder element van een horloge onder de loep nam, kwam hij met het gewaagde idee om de wijzers van het horloge te verwijderen. Ook was er de vraag om een horloge van tijdloze materiaal te creëren.

"Om het simpel te zeggen, ik wil iets maken wat ik graag wil zien. Het heeft voor mij weinig zin om een horloge te maken op de uitbreiding van de conventionele ontwerpen. Iets opwindends maken, dat risico's met zich meebrengt. Het is belangrijk om samen met een maker een weg te vinden." – Tokujin Yoshioka

zuiver materiaal, een conflitct tussen gewicht en textuur

TO werd geboren als gevolg van hard werk en vele serieuze pogingen. De kast van het horloge heeft gegroefde indexen en ziet er hiermee uit alsof hij uit een klomp metaal is gebeeldhouwd. De tijd wordt aangegeven door twee roterende schijven. Deze onconventionele manier van tijdsaanduiding was makkelijker gezegd dan gedaan. Er was een conflict tussen het gewicht van het horloge, en de textuur. Om een grote schijf te verplaatsen in kleine bewegingen, zijn lichte materialen beter, maar lichte materiaal heeft altijd een lagere textuurkwaliteit. Hier kon Tokujin Yoshioka geen concessies op doen.

Het maken van de schijven was een technologische uitdaging. Het was gemakkelijk om ze te maken door plastic te verwerken. Echter besloot Tokujin Yoshioka dat hij liever zuivere materialen gebruikt: “materiaal zoals het nu is”.

Tokujin Yoshioka wordt dan ook wel ‘materiaal jongen’ genoemd. Dit door zijn ontwerp aanpak en zijn wil om enkel zuivere materialen te gebruiken. Zijn bijnaam kreeg hij eerder tijdens zijn werk voor de Miyake Design Studio.

Yoshioka besloot aluminium te gebruiken en bezocht een bedrijf dat bekend staat om zijn metaalbewerkingstechnologie, zoals aluniet. Yoshioka ’s onwrikbare overtuiging maakte een weg vrij.

Als je de geschiedenis van het uurwerk overziet, kun je je realiseren dat TO een uniek horloge is. Natuurlijk zijn er al sinds het tijdperk van de zakhorloges uurwerken die schijven gebruiken en de tijd digitaal weergeven. Aan de andere kant, TO is een zeer zware klomp metaal zoals het is. De zware uitstraling van de schijven en de kast, gaat voorbij aan de grenzen van conventionele horloges.

 

Titel: TO
Product: Polshorloge, quartz
Ontwerper: Tokujin Yoshioka
Locatie: Miyake Design Studio, Tokyo, Japan
Materiaal: Roestrvrijstaal, Aluminium
Geplaatst in productvormgeving.