NASA logo The Worm © NASA

nasa graphics standard manual

NASA, de organisatie die voor het eerst een mens op de maan zette. Een wonderbaarlijke prestatie, voor een wonderbaarlijke organisatie. Zo inspirerend als de maanlanding was, zo inspirerend diende de nieuwe visuele identiteit te zijn.

federale ontwerpverbeteringsprogramma

Het was president Richard Nixon die de verschillende ministeries en departementen vroeg “hoe kunstenaars van nut konden zijn voor de verschillenden ministeries en programma’s”. Met als overweldigende reactie, het ontwikkelen van betere kantoren en betere grafische vormgeving.

Waarna The National Endowment for the Art een vierdelig plan voor de verbetering van het federale ontwerp opstelde. Waarbij het eerste deel zich richtte op jaarlijkse vergaderingen tussen kunstenaars en overheidsmedewerkers. Richtte het tweede deel ‘The Federal Graphics Improvement program’ zich op de verbetering van de grafische vormgeving. In de 9 jaar dat het programma actief was, hebben maar liefst 45 overheidsinstanties hun grafische vormgeving hieronder vernieuwd, waaronder NASA.

herontwerp van de visuele identiteit van NASA

Hoewel het Federal Graphics Improvement Program al vanaf 1972 actief was, duurde het tot 1974 tot The National Endowment for the Art het verzoek tot een herontwerp van NASA’s visuele identiteit uitvaardigde. Hiermee kwam er naar 16 jaar een eind aan het ‘meatball’ (gehaktbal) logo.

Waarbij het originele NASA-logo ontwerp verwijzingen naar haar missie omvat, zoals de ronde vorm van het insigne, die een planeet visualiseerde. Of de witte sterren die de ruimte vertegenwoordigde, en de rode V die staat voor de luchtvaart, met de cirkelvormige baan rond de naam van het agentschap, die de ruimtevaart zelf visualiseert.

Moest het nieuwe logo moderner. Waar het gehaktbal logo, zoals het al snel intern bekend stond, ontworpen was door NASA-medewerker James Modarelli in 1958, werd voor het nieuwe logo gekozen voor professionele grafische vormgevers.

nasa graphics standard manual

NASA verdiende een nieuw en even imposant logo, als haar prestaties. Het logo moest vooruitstrevender, en moderner. Het moest de naam van het agentschap omvatten, en aansluiten bij een brede en uitgebreide visuele stijl. Het nieuwe logo bestond uit slechts een uniek rood font, en kreeg al snel de bijnaam ‘The Worm’ (de worm).  En was in gebruik tot 1992.

systeem

The Worm, en de daarbij horende huisstijl is in 1975 ontworpen door Richard Danne en Bruce Blackburn (Danne & Blackburn). Zij vonden dat de rol die vormgeving in het dagelijks leven speelde, in de VS achter liep op Europa. Richard Danne zag het ontwerp voor NASA tevens als het meest uitdagende ontwerp project uit hun carrière.

Danne & Blackburn ontwierpen niet slechts een logo met een huisstijl, maar een verenigt programma. Het huisstijlhandboek werd door hen meer gezien als een systeem, een systeem dat er ten aller tijden goed uitzag. Door zijn compleetheid, en eenvoud was het eigenlijk niet te verprutsen. Het is dan ook niet gek, dat de NASA Graphics standard Manual (NASA grafisch handboek) de precieuze Award for Design Excellence (presidentiële design award) heeft gewonnen.

 

Tip: Interview Richard Danne

 

the worm

Het nieuwe NASA-logo bestond uit een uniek font, met een kenmerkende rode kleur. Hierbij ontbrak de horizontale lijn bij de letter A. Dit kenmerkende aspect aan het font was een bewuste keuze. Het is geïnspireerd op de neus van de spaceship, het destijdse ruimtevaartuig, aldus Dann en Blackburn.

Geplaatst in grafische vormgeving.